DE PLAAT

Weg uit de Stad

Een album over afscheid nemen en thuis komen. Afscheid van mensen, plekken en ervaringen, om zo terug te komen bij jezelf. Martijn: “In mijn geval betekende dat teruggaan naar het zuiden, terug naar Brabant, terug naar mijn roots. Na jaren van rondzwerven, reizen door Europa en de rest van de wereld, had ik behoefte aan mijn eigen plek. Een plek ver weg van de drukte, weg uit de stad, een plek waar ik kon settelen. Maar ook een plek waar ik alleen kon zijn. Een plek waar ik thuis kon komen en doen wat ik het liefst doe: liedjes schrijven.” 

FullSizeRender kopieDe plaat is fysiek verkrijgbaar op vinyl. Verder is Weg uit de Stad te streamen via diverse digitale platforms (Spotify e.d.). Wil je een fysiek exemplaar voor in je platenkast stuur dan een email met je naam en adres naar: contact@wijzijnopzoeknaarjohan.nl

Vinyl: 15,- (excl. verzendkosten)

CD: (uitverkocht)

Sterke melodieën

“Ik hou van liedjes, liedjes met een persoonlijke verhaal, liedjes over het leven, waarin de gewone mens centraal staat. Ik maak deze verhalen graag tastbaar. Misschien komt dit omdat ik als beeldend kunstenaar ook op zoek ben naar het verbeelden van het ontastbare. Verder hou ik van sterke melodieën, net als in de folkmuziek waar de melodie ervoor zorgt dat het verhaal keer op keer, van generatie op generatie, wordt overgedragen”.

De eerste single ‘Als de Muziek begint’ is een mooi voorbeeld van zo’n verhaal. Het is een gevoelig, maar uptempo liedje over een vrouw met Alzheimer die haar eigen man niet meer herkent. Ze heeft nauwelijks meer contact met haar omgeving, maar bij het horen van muziek leeft ze volledig op, krijgt een lach op haar gezicht en beweegt enthousiast mee op de melodie. Maar het – overigens waargebeurde lied gaat ook over haar man, die ondanks de vervreemding van zijn vrouw onbaatzuchtig en liefdevol haar steun en toeverlaat blijft.

Met de single ‘Als de Muziek begint’ als indrukwekkende opmaat hebben ook andere liedjes op de plaat een geëngageerde boodschap. Zoals ‘De Schaduw van de Kerk’, over een meisje dat van een klein dorp naar Amsterdam verhuist omdat ze niet geaccepteerd wordt als lesbienne. “Dat heb ik geschreven naar aanleiding van de protesten in Frankrijk tegen het homohuwelijk. Onvoorstelbaar dat zoiets in deze tijd nog voorkomt”, aldus Martijn. Het liedje ‘De Laatste keer’ gaat over het laatste afscheid van een de man die terminaal ziek is en “Weg uit de Stad 1.0” is een waar protestlied. Maar ook liedjes over de liefde, over samen drinken en de nacht ontbreken niet. Als album titel verwijst ‘Weg uit de Stad’ naar ‘ouder en rustiger worden, ergens settelen, weg willen uit de drukte van het leven’.

Algemeen Beschaafd Brabants

Het was uiteindelijk producer Gabriël Peeters die voorstelde om in het Babants verder gaan, “gewoon zingen in het dialect waarin je normaal ook praat”. Al zingt Martijn niet in Gemerts dialect, hij noemt het liever Algemeen Beschaafd Brabants. Op die manier schreef Martijn verder aan de liedjes voor dit album. 

‘Weg Uit De Stad’ is geproduceerd door Gabriël Peeters, die veel ervaring heeft met artiesten uit het roots genre (o.a. JW Roy, Jeroen Kant, Bjorn van der Doelen en Bennie Jolink). “Het was echt fantastisch om met Gabriël samen te werken”, zegt Martijn. “Hij heeft het geheel naar een hoger niveau getild en zijn bijdragen op contrabas, piano, Hammond en accordeon geven de plaat een breder spectrum”. Anderen gastmuzikanten zijn: Alex Akela (viool), Wim van den Hout (Cello), Christof van der Ven (tweede stem) en Pieter Verkuijlen (door). Door de basis van de liedjes met de band op te nemen heeft de plaat een mooie warme, organische sound gekregen

LEES HIER ALBUM RECENSIES:

  • Musicmaker: Je hebt van die liedjesschrijvers die een rechtstreekse verbinding lijken te hebben tussen hart, handen en stem, waarmee ze gevoelens zonder filter in tekst en muziek omzetten. Martijn Kuijten is zo’n singer-songwriter.
  • CTRL. ALT. COUNTRY: Zowel inhoudelijk als qua structuur vind ik het een waar hoogstandje.
  • Kundamuzik: Verhalend en invoelend als de liederen van troubadours als Gerard van Maasakkers en Mathijs Leeuwis. Vol affectie en ontroering. Intrigerend, beeldend en oprecht debuut!
  • Rootstime: We kunnen hier alleen nog maar concluderen dat ‘Op Zoek Naar Johan’ een echte aanwinst is voor de Nederlandstalige muziekscène en dat hun debuutplaat “Weg Uit De Stad” met zijn uit het leven gegrepen liedjesteksten mij niet onberoerd heeft gelaten. Integendeel!
  • festivalinfo.nl: Bijna alle liedjes op Weg Uit De Stad hebben zo een eigen verhaal. De band weet dit te vertalen naar kleine herkenbare vertellingen, zonder zwaarmoedig te worden.
  • Moors Magazine: Een album vol energieke, aanstekelijke liedjes. Een aanrader! Sterke, gevarieerde nummers, lekker gespeeld door een geïnspireerde band. Heerlijk plaatje!
  • VPRO 3voor12 (EHV): De single ‘Als de Muziek begint’ is een indrukwekkende opmaat voor komende albumrelease.
  • New Folk Sounds: De kwaliteit van de liedjes en de opnames plaatst Op Zoek Naar Johan meteen volop in de schijnwerpers. Het zou me niet verbazen als ze al snel het theaterpodium bestijgen.
  • VPRO 3voor12 (EHV): ‘Weg Uit De Stad’ klinkt eerlijk en de teksten zijn over het algemeen bovengemiddeld goed. Afsluiter ‘De Laatste Keer’ is zelfs zo spannend dat het een tekst van wijlen Robert Long had kunnen zijn, een meester in het schrijven van persoonlijke, maar intrigerende teksten.
  • fileunder.nl: Op zoek naar Johan is net zo logisch als The Watchman (Ad van Meurs).